ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

«Աշխարհի հետ մենք պիտի խոսենք իր խաղի կանոններով»

«Աշխարհի հետ մենք պիտի  խոսենք իր խաղի կանոններով»
07.06.2013 | 00:19

«Իրատես de facto»-ի զրուցակիցն է ՍԱՐԳԻՍ ՀԱՑՊԱՆՅԱՆԸ:

-Ձեր գնահատականով` ի՞նչ է այսօր կատարվում Թուրքիայում, ներիշխանակա՞ն, ներկուսակցակա՞ն տարաձայնություններ են, թե՞ ավելի խորքային հարցեր են բարձրացվում:
-Թուրքիայի Հանրապետություն կոչվող վարչական տարածքում, որ ուղիղ 90 տարեկան է, իր պատմության մեջ առաջին անգամ նախահեղափոխական վիճակ է ստեղծվել, որ պիտի տանի հեղափոխության` հասարակության հեղափոխության: Կատարվողը քաղաքացիական ինքնաբուխ շարժում է, չունի որևէ կազմակերպիչ, չունի թիկունքում կանգնած որևէ քաղաքական ուժ: Հատկապես ակտիվ են երիտասարդները և կանայք, որ ոտքի են ելել ասելու` հերիք է կեղծիքը, սուտը, որ մեզ պատմում եք: Այս ամբողջը սկսվեց շատ պատահական, բոլորի համար անսպասելի տեղում: Կոստանդնուպոլսում, նախկինում Բերա էր անունը, կա մեծ, հայկական թաղամաս, որ Պոլսի սիրտն է: Թաքսիմ գեզի պարկը 900000 քառակուսի մետր տարածք ունի, որ մեր հայոց սուրբ Հակոբ գերեզմանատունն է եղել:
-Փաստորեն, հայոց հողո՞ւմ է սկսվել այս պատմությունը:
-Պատմությունը սկսվել է 1540-ական թթ.: Սուլթան Սուլեյման Փառահեղը, ում կինն ուկրաինուհի էր, Թուրքիայի պատմության մեջ մտել է իբրև ամենաարևմտամետ և հզոր տիրակալներից մեկը, որ մինչև Վիեննա է հասցրել կայսրության սահմանները: Գերմանացիները, ում տարածքները Սուլեյմանը գրավում էր, որոշել են նրան սպանել` թունավորելով և, բնականաբար, պիտի դիմեին սուլթանի խոհարարին, որ վանեցի հայ էր` Մանուկ Գարասեֆերյանը: Խոհարարը մերժում է գերմանացիներին` չդավաճանելով սուլթանին: Սուլեյմանը, իմանալով իր խոհարարի հավատարմության մասին, ասում է` ուզում եմ քեզ պարգևատրել, ինչ ասես` քոնն է: Մանուկ Գարասեֆերյանը սուլթանին ասում է` հայկական համայնքը գերեզմանատեղի չունի, պիտի խնդրեի, եթե հնարավոր է, գերեզմանատեղի հատկացնեիք: Ահավասիկ սուլթանը հայերին է հատկացնում այս ամբողջ տարածքը` 900000 քառակուսի մետր, որ այսօր Թաքսիմ հրապարակն է: Պոլսո այդ ժամանակվա պատրիարքը գերեզմանատունն անվանում է սուրբ Հակոբի անունով: Այդ անունով էլ գոյություն է ունեցել մինչև 1938 թվականը:
-Նույնիսկ 1915 թվականի՞ն է մնացել հայկական գերեզմանատուն:
-Պատմությունը շատ հետաքրքիր է, մի քանի անգամ ոտնձգություններ են եղել` հայոց հողերը խլելու նպատակով: Որպեսզի լավ պատկերացնեք Թաքսիմի դերը, հիշեք մեր Ազատության հրապարակը: Թաքսիմը ճիշտ մեր Ազատության հրապարակն է` թե՛ իմաստով, թե՛ բովանդակությամբ, թե՛ տարածքով, այդտեղ են բոլոր ցույցերը կատարվել միշտ, այդտեղ են տապալել սուլթան Աբդուլ Համիդին երիտթուրքերը, այդ ժամանակաշրջանի հայկական ցույցերն էլ Թաքսիմում էին: 1872 թ. սուլթան Աբդուլ Ազիզի ժամանակ Պոլսո քաղաքապետը դիմում է նրան, որ պետք է մեծացնել Թաքսիմի կողքին գտնվող Հարբիե զորանոցը ի հաշիվ հայկական գերեզմանոցի: Սուլթանը, երբ իմանում է, որ Սուլեյման Փառահեղի ֆերմանով հայկական համայնքին տրված հողերի մասին է խոսքը, մերժում է` ասելով. «Ես` սուլթանս, մի ուրիշ սուլթանի հրամանի վրայից չեմ անցնի»: Երբ 1908 թ. իշխանության են գալիս երիտթուրքերը, 1912 թ. կրկին տարածքը խլելու փորձ են անում, չի ստացվում: Բայց պատրվակ են դարձնում ճանապարհի կառուցումը ու եզրից մի 10 տոկոս վերցնում են` հայկական համայնքին յուրաքանչյուր քառակուսի մետրի դիմաց վճարելով: Հարգելով ննջեցյալների հիշատակը` նոր տեղում շիրիմները սարքում են ու գերեզմանատունը պարսպապատում են իրենց ծախսերով: 1919 թ. Կ. Պոլսում մտավորականները ցեղասպանության հիշատակման կոմիտե են հիմնում և որոշում են հուշարձան կանգնեցնել: Սուրբ Հակոբ գերեզմանատան մուտքի մոտ Հայկական Ցեղասպանության հիշատակին նվիրված աշխարհում առաջին հուշարձանն է կանգնեցվում: Մինչև 1924 թ.` հինգ տարի, հայությունը Պոլսում ծաղկեպսակներով, ծաղիկներով խնկարկում էր անմեղ զոհերի հիշատակը:
-Հիմա հուշարձանը կա՞:
-1924 թ. Մուստաֆա Քեմալի օրոք հուշարձանն անհետանում է, առայսօր այդ պատմությունն առեղծվածային է: Սպիտակ մարմարյա մեծ կոթող է եղել, արձանախումբ: Ոմանք ասում են` չեն կոտրել, տեղափոխել են, բայց հայ, թուրք, օտար հետազոտողներն առայսօր հետքերը չեն գտնում: Մեր օրերում ճիշտ հուշարձանի տեղում սկսվեց այս հեղափոխական շարժումը: Կիթառներով չորս երիտասարդներ դուրս եկան հրապարակ 500 տարի հայկական գերեզմանոցում գոյություն ունեցած ծառերը պաշտպանելու: Էրդողանի կառավարությունը որոշել էր այդտեղ իսլամական զորանոց ու առևտրի կենտրոն կառուցել: Երբ բուլդոզերը եկավ հողը քանդելու, Թուրքիայի Ազգային մեջլիսի պատգամավոր Սըրը Սուրեյա Ընդերը, որ հայամետ կեցվածք ունի, ընտրվել է Պոլսի 2-րդ ընտրատեղամասից, որտեղ հայերը շատ են, կանգնեց շերեփի առաջ: Եթե Հրանտ Դինքը կենդանի լիներ, այդ տարածքից նա էր ընտրվելու պատգամավոր, լավ իմանալով այդ հանգամանքը, Ընդերը հայամետ կեցվածք ունի:
-Ո՞ր կուսակցությունն է նա ներկայացնում:
-«Խաղաղություն և ժողովրդավարություն» քրդամետ կուսակցությունը, որ 36 պատգամավոր ունի 451 անդամ ունեցող Մեջլիսում: Չորս պատգամավորներ, այդ թվում` Սըրը Սուրեյա Ընդերը, կուսակցության ցուցակով չեն անցել, այլ Մեջլիսում են խմբակցությանն անդամակցել: Մինչև 2015 թ. նրանք փորձելու են Մեջլիսում հայկական ցեղասպանությունն ընդունելու, դատապարտելու և փոխհատուցելու հարցով քննարկումներ սկսել: Սըրը Սուրեյա Ընդերը բուլդոզերի առաջ է կանգնում մայիսի 31-ին ու լինելով անձեռնմխելի` թույլ չի տալիս քանդել, ասելով, որ այդ հողը սրբատեղի է, հայոց գերեզմանատեղին, հերիք չէ հեկտարներով հողը խլեցիք ու խլեցիք, գերեզմաններն էլ հանգիստ չեք թողնում: Որևէ թուրքի գերեզման պղծվի, ի՞նչ կանեք: Այդ ելույթի վրա բնակչությունը սկսում է հավաքվել, արդեն հունիսի 1-ի երեկոյան 200000-ից ավելի երիտասարդներ են հավաքվում միայն Թաքսիմ հրապարակում: Անակնկալի եկած` ոստիկանությունը բիրտ ուժ է օգտագործում ցուցարարների դեմ: Վիրավորները, նրանց հետ էլ Սըրը Սուրեյա Ընդերը, հիվանդանոց են տեղափոխվում, երիտասարդները ծեծվում են, ձերբակալություններ են լինում: Կ. Պոլսի դեպքերին հաջորդում է Անկարայի ցույցը: Ոստիկանությունը դիմում է ոչ իրավաչափ գործողությունների և օգտագործում է իսկական փամփուշտներ ցուցարարների դեմ: Անկարայում առաջին զոհն է լինում` չորունցի մի տղա, ում հուղարկավորության ժամանակ կրակը սկսում է բոցավառվել` Իզմիր, Ադանա, Անթալիա, Դերսիմ: Այս քաղաքներում ժողովուրդը մինչև 200000-ով փողոց է դուրս գալիս` վարչապետ Էրդողանի հրաժարականի պահանջով:
-Էրդողանը դեռ երկու օր առաջ ժխտում էր ցույցերի տարածումը, ասում էր, որ մի քանի հոգի ըմբոստացել է մայրաքաղաքում և խնդիրն արդեն փակված է:
-Մի քանի օր առաջ Էրդողանը Մարոկկոյում էր, և թագավորը նրան չընդունեց` պատճառաբանելով իրավիճակը Թուրքիայում, իսկ արաբ երիտասարդները նրա դեմ ցույց էին անում: Թունիսում նրա հետ հրաժարվեցին հանդիպելուց արաբական գարունը բերած կուսակցությունների ղեկավարները: Էրդողանն իրեն դրել է Սուլեյման Փառահեղի տեղը և աջուձախ ճոճում է թուրը, որ ամեն ինչ իր ցանկացածով պետք է լինի: Նույնիսկ իր կուսակցության մեջ ինքը չընկալվող անձնավորություն է: Նախագահ Աբդուլլահ Գյուլը շատ ավելի մեղմ, հասուն, ցանկացած հարց քննարկելու միջոցով լուծման բերող մարդ է: Հենց նա հանդիպեց ցուցարարներին ու պատգամավորներին և խոստացավ ամեն ինչ անել ցուցարարների պահանջը կատարելու, արյունահեղությունը դադարեցնելու համար ¥արդեն չորրորդ զոհը կա, երեք հոգի էլ շատ ծանր վիճակում հիվանդանոցում է¤։ Գյուլը շատ լուրջ հայտարարություն արեց` ասելով. «Ես չեմ հասկանում, եթե մարդը բողոք ունի, որտե՞ղ պիտի արտահայտի, եթե ոչ փողոցում, դա ժողովրդավարության չափորոշիչն է»:
-Փոխվարչապետ Բյուլենտ Առինչն էլ ընդունել է, որ ոստիկանության գործողությունները իրավաչափ չեն եղել և ներողություն է խնդրել:
-Բայց շատ ուշացած` ջինը շշից դուրս էր եկել:
-Այնուամենայնիվ, եթե այդքան մեծ շարժում է սկսվել, պատճառը ծառերի պաշտպանությո՞ւնն է միայն, թե՞ կան ավելի կենսական հարցեր:
-Խնդիրը սոցիալական է: Շարժումը սկսել է երիտասարդությունը, որ ազգաբնակչության կեսն է Թուրքիայում: Նրանք ասում են` մենք, որ ուսանում ենք, դիպլոմ ենք ստանում, անգործ ենք մնում, ինչպե՞ս պիտի ամուսնանանք, տունուտեղ դառնանք, ապրենք: Դուք ասում եք` Թուրքիան տնտեսապես հզորանում է, այդ հեքիաթները ո՞ւմ եք պատմում, մարդիկ իրականում շատ վատ վիճակում են: Որ երկրում մի փոքրիկ գործ ենք գտնում, թողնում-գնում ենք: Եվրոպայում 5-6-միլիոնանոց թուրքական համայնք կա, Ռուսաստան, ՈՒկրաինա, Թուրքմենստան, Ղրղզստան` թուրքերը լցվել են: Տնտեսական աճ, հզոր Թուրքիա` հեքիաթ է:
-Բայց այդ «հեքիաթն» ամբողջ աշխարհը գիտի ու ընդունում է:
-Թուրքիայում շատ ուժեղ օլիգարխիա կա, Էրդողանը միլիարդատեր է, որ հարստացել է ժողովրդի հաշվին, ամենամեծ տնտեսական սուբյեկտները երկրում իր հարազատներն են: Ժողովրդի մի քանի տոկոսը ապրում է շատ բարեկեցիկ, մնացածը ծայր աստիճանի աղքատության մեջ է` օրվա հացը հազիվ հայթայթող: ԱՄՆ-ի այդքան օգնությունները, Եվրոպայի մեծ-մեծ նախագծերը, աշխարհագրական նման դիրքը, բայց Թուրքիան այդքան խեղճուկրակ վիճակում` երիտասարդությունը չի հասկանում այդ վիճակը: Ինտերնետի դարում ենք` երիտասարդները շատ լավ տեսնում են աշխարհն ինչպես է ապրում: Իրականում այս ամբողջ շարժման հենքը սոցիալական է` բնակչության մի մեծ շերտի դժգոհությունը իր կյանքից:
-Ո՞վ է այդ սոցիալական դժգոհությունը ձևակերպում ու ղեկավարում:
-Շարժումն այնքան ինքնաբուխ սկսվեց, որ չունի առաջնորդ, որևէ քաղաքական ուժ չկա, որ ստանձնի առաջնորդությունը: Սըրը Սուրեյա Ընդերը ասում էր, որ դա շատ լավ է, որևէ կազմակերպություն չպիտի երիտասարդներին թելադրի` ինչ անել, ինչպես, երբ, որտեղ, ինչու, թող իրենք որոշեն` ինչ ու ինչպիսի Թուրքիա են ուզում: Պոլսում միայն նոր-նոր փորձեր են արվում կազմկոմիտե ստեղծելու: Իզմիրում, Անկարայում, Ադանայում, Անթալիայում, Դերսիմում, Անտիոքում, մի քանի այլ քաղաքներում ևս շատ լուրջ բախումներ կան ոստիկանական ուժերի հետ: Մի քանի ժամ դադար են առնում, հետո սկսում են ծեծուջարդը, ձերբակալությունները: Էրդողանն այնքան է վախվորած, որ իր թիկնազորը 10000 մարդ է: Սա պաշտոնական տվյալ է: Մի քանի ամիս առաջ իսլամական մի կազմակերպություն առաջարկում էր նրան սրբացնել: 2014-ին Թուրքիայում նախագահական ընտրություններ են, և Էրդողանը նախագահի շատ լուրջ թեկնածու էր:
-Այս իրադարձությունները նվազեցնում են Էրդողանի նախագահական շանսերն ու մեծացնում Աբդուլլահ Գյուլի՞նը:
-Բոլոր հարցումներով Էրդողանն առաջին տեղում էր, հիմա հարցումները ցույց են տալիս, որ 10-րդ տեղում էլ չէ: Բնակչությունը պահանջում է նրա հրաժարականը և նոր կառավարության ձևավորումը: Մինչև դա չլինի, այս շարժումը չի մարելու: Թուրքիային թեժ ամառ են խոստանում: Բնականաբար, այս իրավիճակում տարբեր հասարակական ու քաղաքական կազմակերպություններ ժողովներ են անում` քննարկելու ստեղծված վիճակը, որ հասկանան` ինչ անել, ուր գնալ: Ցավոք, «Արդարություն և զարգացում» իշխանական կուսակցությունը քաղաքական դաշտում այլընտրանք չունի, լինելով իսլամական կազմակերպություն` հասարակությունը տանում է դեպի իսլամացում:
-Այսինքն` պայքարը իսլամիստական ուժերի ու քեմալականների միջև՞ է` դեպի կրոնապետությո՞ւն, թե՞ դեպի աշխարհիկ պետություն: Ո՞Ւր է գնալու Թուրքիան:
-Հարյուր տոկոսով` դեպի աշխարհիկ պետություն: Հետքայլ դեպի իսլամիկ երկիր այլևս հնարավոր չէ: Երբ կշեռքի երկու նժարներին ես դնում աշխարհիկն ու կրոնականը, պարզ երևում է` մարդու զարգացումը, ժողովրդավարությունը, համամարդկային արժեքները աշխարհիկ մարդու անելիքն են, իսլամը դոգմա է` Մուհամեդն ասել է, ու` վերջ:
-Աշխարհիկ պետության հաղթանակի համար բավարար ուժեր կա՞ն Թուրքիայում:
-Փողոցը աշխարհիկների ձեռքում է, և փողոցը շատ կարևոր է: Այլընտրանքային քաղաքական ուժերը ընտրությունների ժամանակ չունեն այդ վստահությունը, բայց փողոցն իրենց ձեռքում է:
-Ի՞նչ վերաբերմունք ունի բանակը, որ նախկին տասնամյակներում մի քանի հեղաշրջում է արել երկրում:
-Բանակը հիմա բացակա է: Իր իշխանության ժամանակամիջոցում Էրդողանը նաև լավ քայլեր է արել: Նա գործնականում չեզոքացրել է բանակի ներգործությունը, գեներալները հիմա տնից դուրս չեն գալիս: Նրանց ընկերները բանտում են «Էրգենեկոնի» հայտնի գործով, և դամոկլյան սուրն իրենց գլխին էլ կախված է: Մեջտեղում ներքին զորքերն են` ոստիկանությունը: Բանակը միայն Դերսիմում, որտեղ կես միլիոն զազա կա, միջամտեց, որովհետև ոստիկանության ուժերը չէին հերիքում: Բանակի չեզոքացումը շատ կարևոր էր, Թուրքիայի Հանրապետության պատմության մեջ աննախադեպ: Թուրքիայում ընտրություններում երբեք կեղծիքներ չեն եղել, նորմալ ընտրվել են և ունենալով իշխանություն` Էրդողանը բազում լավ քայլեր է արել երկրի առջև ծառացած հարցերը լուծելու ուղղությամբ: Պարզապես փառասիրությունը նրան այնքան մոլորեցրեց, որ ինքն իրեն համարեց արդեն տարածաշրջանում հարցեր լուծող, միջինարևելյան նոր առանցքի ձևավորման մասնակից, քրդական հարցեր լուծող` թուրքերին ու քրդերին հաշտեցնելով նրանց Իրանի ու Սիրիայի դեմ օգտագործելու նպատակով: Այս ամենից հետո Էրդողանն այնպիսի հարված ստացավ, որ երբեք չէր սպասի: Բայց սա իր վերջին մեկ տարում վարած քաղաքականության հետևանքն է` նրա քայլերը կրոնապետության հաստատման էին տանում, նրա հեղինակությունը աստիճանաբար անկում էր ապրում:
-Շատ լավ, բայց եթե Էրդողանը նախագահ դառնալու խնդիր ունի, փոփոխված սահմանադրությամբ էլ նախագահի լիազորությունները մեծացել են, ընտրություններից մեկ տարի առաջ վարկանիշը վտանգելը խելամի՞տ է:
-Մարդը կտրում է ծառի ճյուղը, որին նստած է: Հանգիստ 50-60 տոկոս կարող էր ստանալ, քաղաքական դաշտում մրցակից չունենալով:
-Թուրքական ընդդիմությունը մրցակից չէ՞:
-«Գորշ գայլեր» ֆաշիստական կուսակցությունը, «Ազգային շարժում» կուսակցությունը և ժողովրդահանրապետական կուսակցությունը միասին 30 տոկոս էլ չեն կազմում ազգաբնակչության քվեն ստանալիս:
-Արտաքին աշխարհն ի՞նչ վերաբերմունք ունեցավ Թաքսիմի իրադարձություններին:
-Ամենազարմանալին ԱՄՆ-ի դիրքորոշումն էր: Էրդողանը մի քանի շաբաթ առաջ Վաշինգտոնում էր: Այս իրադարձությունները ԱՄՆ-ն էլ չէր կանխատեսել և առաջին երեք օրը լռելուց հետո երրորդ օրը խիստ քննադատեց, թե չի կարելի խաղաղ ցուցարարների դեմ բիրտ ուժ կիրառել, և հիմա արդեն շատ լավ հասկանում է, որ որպես իր քաղաքականությունն իրականացնողի` Էրդողանի վրա խաչ պիտի քաշել:
-Այսինքն` աջ թե ահյակ` Աբդուլլահ Գյուլը շահո՞ւմ է:
-Սկուտեղի վրա շոկոլադը նրան մատուցվեց: Հանգիստ, հանդարտ, մարդկային, իսլամ դավանող, բայց իսլամի մեջ մարդկային արժեքային համակարգն ընդունող Գյուլը և դիմացը` լրիվ հակապատկեր Էրդողանը: Գյուլը կարող է նախագահի թեկնածու առաջադրվել, կարող է նույն կուսակցության հիմքի վրա նոր ուժ ձևավորել` շատ ավելի ճկուն ու արևմտամետ:
-2014-ին ընտրված նախագահի առաջ, ի թիվս այդ հարցերի, Հայոց ցեղասպանության խնդիրն է լինելու և Ցեղասպանության 100-ամյակի նկատմամբ պետական-պաշտոնական դիրքորոշման ճշտումը:
-Հայկական հարցը Թուրքիայի 90 տարվա պետության համար 1 խնդիրն է: Ներկա երիտասարդությունն ասում է` մեզ ստել են, երբ հիմա իմանում ենք, որ այս շենքը կառուցողը հայ է, այս կամրջի ճարտարապետը հայ է, այն ճանապարհը հայն է կառուցել, այս տունը հույնինն է, որ ամբողջ քաղաքակրթությունը իրենցն է, իսկ իրենք վերացել են, այլևս չենք ուզում մեզ պատմվող հեքիաթը լսել, ուզում ենք առերեսվել մեր պատմության հետ` ո՞վ ենք, որտեղի՞ց ենք եկել, ո՞ւր ենք գնում: Այսօր իսլամ դավանող, գլխաշորը գլխին թրքուհին հարցնում է` եթե մեկը գար ու ոտնակոխ աներ իմ պապերի գերեզմանը, ես ի՞նչ կզգայի: Ես համոզված եմ, որ 2015 թ. առիթ է, որ Թուրքիան, որ ուզում է աշխարհին քաղաքակիրթ երևալ, նոր իշխանություն ունենալ, պիտի 100 տարի հետո իր պատմության հետ առերեսվի: Չի կարող այսպես ստելով ու ամբողջ աշխարհին դեմ գնալով շարունակել: Այսօրվա մտավորականների շարժումը, որ ուզում է իր պատմության հետ առերեսվել, պիտի վերականգնի Ցեղասպանության առաջին հուշարձանը Թաքսիմի հրապարակում: Դա ամբողջ աշխարհին ցույց կտա, որ իրենք հաշտվում են իրենց պատմության հետ: Եթե 1919-1923 թթ., հինգ տարի հուշարձանը եղել է Թաքսիմում, եթե 1919 թ. երիտթուրքերին թուրքական ռազմական դատարանը մահվան է դատապարտել, ինչո՞ւ 100 տարի անց չի կարող այդ կերպարով հանդես գալ աշխարհում:
-Դուք հավատում եք, որ Թուրքիան կարող է ընդունել ցեղասպանությո՞ւնը:
-Թուրքիան վաղուց կընդուներ ու ներողություն կխնդրեր հայերից ու Հայաստանից, եթե չլիներ փոխհատուցման հարցը:
-Այդ պատճառով էլ նրանք առաջինը բարձրացնում են Կարսի պայմանագրի ընդունման ու պետական սահմանի ճանաչման հարցը:
-Քանի որ ցեղասպանությունը ՄԱԿ-ի 1948 թ. կոնվենցիայով ճանաչված է իբրև անժամկետ հանցագործություն մարդկության դեմ, ոչ թե ինչ-որ կոնկրետ ժողովրդի, ուստի այդ հանցագործությունները ներում չունեն: Զղջումը Թուրքիայի, թուրք հասարակության կողմից իր հետ պիտի բերի դատապարտում և փոխհատուցում: Այս երկու հարցն է խրտնեցնում իրենց:
-Հիմա ո՞րն է Հայաստանի Հանրապետության խնդիրը, մենք մեզ համար ձևակերպե՞լ ենք ցեղասպանության ճանաչման և պահանջատիրության մեր մասը` ի՞նչ ենք ուզում և ի՞նչ ենք անում: Թուրքիան ներողություն խնդրեց, ընդունելու ենք ու հարևանությո՞ւն ենք անելու, թե՞ պահանջելու ենք նյութական, ֆինանսական փոխհատուցում, հողային խնդիր ենք դնելու: Մենք ի վիճակի՞ ենք Թուրքիային պահանջներ ներկայացնել ու պաշտպանել մեր պահանջատիրությունը:
-Եկեք Հայաստանի Հանրապետության փոխարեն ընդունենք հայությանը: Ես Արգենտինայում եմ ապրում, մորաքրոջս տղան` ՈՒրուգվայում, զարմիկս` մեկ այլ տեղ, և բոլորս ցեղասպանության պատճառով ենք աշխարհով մեկ սփռվել: Ես պիտի Խարբերդում ապրեի, Էրզրումում, Մուշում, Վանում, ու իմ տանը իմ չապրելու պատճառը մի պետություն է, որ իր բանակով բռնազավթել է իմ հողն ու ասում է` ես եմ տերը: Խնդիրը ոչ թե Հայաստանի Հանրապետությանն է, այլ հայությանն է: Բովանդակ աշխարհում տարածված 10 ու ավելի միլիոն հայերինը: Հայաստանը որպես պետական միավոր շատ քիչ անելիք ունի: Իրավական տեսակետից էլ որևէ հայտ ներկայացնելու համար պետության կարիքը չկա, անհատ, հասարակական, քաղաքական կազմակերպությունն իրավունք ունի այս հարցը բարձրացնելու: Օրինակ, զազաները 1938 թ. Դերսիմի ջարդերի առիթով հայց են ներկայացրել Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարան, և հայցն ընդունվել է: Ի՞նչ կարող է անել հայը, որ չի անում: Նաև` Հայաստանի Հանրապետությունը, որի բնակչության մեծ մասի հայրենիքը Արևմտյան Հայաստանն է: 2004-2005 թթ. 18 սեմինար ու զեկուցում եմ կազմակերպել այդ հարցով, որ նաև Ձեր հարցի պատասխանն է: Ես ասում էի` փաստաթղթերով հորս պատկանող հողերում այսօր նավթ է դուրս գալիս, ինչ-որ քուրդ է նստած և օգտագործում է իմ ունեցվածքը: Սըրը Սուրեյա Ընդերը հայկական քվեներով պատգամավոր է ընտրվում, ինչո՞ւ ես չպիտի ընտրվեմ: Ես` Հացպանյան Սարգիսս, Ֆրանսիայի քաղաքացի: Որովհետև Թուրքիայի Հանրապետության քաղաքացի չեմ, չունեմ ընտրելու ու ընտրվելու իրավունք: Մեր պապերը, Օսմանյան կայսրության քաղաքացի հանդիսանալով, կատարել են կառավարության տեղահանության հրամանը, սպանվեցին, ցեղասպանության ենթարկվեցին, բայց նրանցից ոչ մեկը իր քաղաքացիությունից չհրաժարվեց: Օսմանյան կայսրության իրավահաջորդը հանդիսացող Թուրքիայի Հանրապետությունը նրանց քաղաքացիությունից չի զրկել, ուստի նրանց դեպքում «քաղաքացիություն» կատեգորիան մնացել է օդում: Ինչո՞ւ այսօր Լոս Անջելեսում կամ Լիբանանում, Կանադայում կամ Հայաստանում ապրող հայը չպիտի Թուրքիայի քաղաքացի դառնա և իր ունեցվածքի լիիրավ տերը: Եթե հայերը քաղաքացիության հարցը բարձրացնեին, Թուրքիան առարկելու ոչինչ չէր ունենալու:
-Դուք համարում եք, որ Թուրքիան կամավոր կհրաժարվի՞ կողոպտածից:
-Թուրքիան ստիպված է բովանդակ աշխարհի հայությանը քաղաքացիություն տալու: Հունիսի 8-ին Կ. Պոլսում սեմինար է կազմակերպվում հայերի կացության իրավունքների վերականգնման խնդիրներով: Կազմակերպողը թուրք, քուրդ, ասորի, չերքեզ ազգություններին պատկանող տարբեր կազմակերպություններ են: Մենք ուզում ենք, որ հայերի քաղաքացիությունը ճանաչվի իբրև առաջին քայլ ցեղասպանության ընդունման ճանապարհին: Իբրև վտարանդի` ես ուզում եմ Թուրքիայի Մեջլիսի պատգամավոր դառնալ, ոչ թե ինձ ներկայացնի մի քուրդ կամ թուրք: Եվրամիությունը մի քանի տարի առաջ հարցը շատ հստակ ձևակերպել է` հայապատկան յուրաքանչյուր կալվածք, որ խլվել է հայ ազգաբնակչությունից, պետք է վերադարձվի տերերին: Թուրքիան ընդունել է պայմանը և կատարում է` Սուրբ Խաչ եկեղեցու վերաբացումը Աղթամարում, Սուրբ Կիրակոս եկեղեցու բացումը Դիարբեքիրում, տարբեր համայնքներում քայլեր են արվում այս ուղղությամբ` ցույց տալու համար, որ Եվրամիության անդամակցության պահանջները կատարում են: Միայն Կ. Պոլսում հայությունից բռնազավթված կալվածքների 20 տոկոսը վերադարձվել է դատարանների որոշումներով, ընթացքի մեջ այլ գործեր են: Քանի որ ԵՄ-ն հարցը շատ հստակ ձևակերպել է, ինձ պատկանող կալվածքը ես ինչ կանեմ` վարձով կտամ, շենք կկառուցեմ, կվաճառեմ, կնվիրեմ, իմ խնդիրն է:
-Ձեր խնդիրն է, բայց որպեսզի այդ խնդիրը լուծվի, նախ պետք է տեր լինեք Ձեր ունեցածին:
-Ընդամենը մարտին Թուրքիայի մշակույթի և զբոսաշրջության նախարարը, որ նաև պետական նախարար է, լրատվամիջոցների բարձրացրած քաղաքացիության հարցին ի պատասխան ասաց` ձեր հարցը ես շատ լավ ընկալում եմ, այո, այսօր իր բնօրրանում չապրող հայությունը այս հողից է, այդ գյուղերը, այդ հողերը, այդ տները հայությանն են պատկանել: Թուրքիան զարգանում է, հասարակությունն առաջ է գնում, ժողովրդավարական արժեքները կամաց-կամաց ընկալվում են, մենք պատրաստ ենք 500-600000 հայ ընդունել, կազմակերպել նրանց վերադարձը Խարբերդ, Էրզրում, Վան, Դիարբեքիր, որտեղից հեռացել են, թող վերադառնան ու ապրեն: Թուրքիայի կառավարությունը պատրաստ է կազմակերպել նրանց վերադարձը և ապահովել անվտանգությունը, քանի որ հասարակությունների միջև կա պատմական վիհը, որևէ մեկը չի կարող գալ ու հանգիստ ապրել Ահմեդի, Մուստաֆայի, Հասանի հետ: Իշխանական կուսակցության Անկարայի պատասխանատուն ասում է` ես ճանաչում եմ 1915 թ. Ցեղասպանությունը և խոնարհվում եմ անմեղ զոհերի առաջ: Սրանք ռեալ փոփոխություններ են:
-Ահմեդը, Մուստաֆան, Հասանը այդ փոփոխություններին պատրա՞ստ են:
-Իսկ հայությունը պատրա՞ստ է: եթե Թուրքիան իմանա, որ նյութական փոխհատուցումով հարցը լուծվելու է, հայերի պահանջից տասն անգամ ավելին կտա, որ այդ հարցը երկրի ու տարածաշրջանի հարց չդառնա: Գանք Հայաստանի Հանրապետությանը` մենք ունենք ազատագրված Արցախ, որը ճանաչված չէ, Հայաստան, որտեղից արտագաղթ կա, մենք փոքր պետական միավոր ենք, որը տնտեսական ուժ չի ներկայացնում, բացի մեր աշխարհագրական դիրքից` Ռուսաստան-Իրան-Հնդկաստան-Չինաստան առանցքի վրա լինելուց, դրական ուրիշ ոչինչ չունենք: ԱՄՆ-ը իր գլոբալացման քաղաքականությամբ շատ հստակ առաջարկում է աշխարհի վերաձևման քաղաքականություն, այդ ծրագրերի մեջ Հայաստանը չկա իբրև ուժեղ պետություն, կա իսլամական պետությունների հզորացում, կա հզոր Թուրքիա: Նույն այդ ԱՄՆ-ը, մեկ միլիոնից ավելի հայ համայնք ունենալով իբրև իր երկրի քաղաքացի, չի կարող անտեսել հայ ազգի շահերը, Հայաստանի պետական միավորի շահերը: Աշխարհի ցանկացած հայ Հայաստան պետության դեսպանն է` այդ ընտանիքի անդամն է` չլինելով նույնիսկ քաղաքացի: Աշխարհում ուրիշ Հայաստան չկա, և բոլոր հայերը դա շատ լավ հասկանում են: Կունենա՞նք ուրիշ Հայաստան` մեզնից է կախված: Մեր տխուր պատմությունից մենք միշտ տեսել ենք, որ աշխարհի հզորները մեզ անտեսել են, միշտ իրենց խաղերի տակ ենք մնացել: Մենք այնքան ճիշտ պիտի գնահատենք իրերի ընթացքը, որ իրենց ծրագրերի մեջ մեզ չանտեսեն:
-Ձեր նշած իրավիճակով` ի՞նչ կռվաններ ունենք այդ ծրագրերի վրա ներգործելու:
-Թուրքիայում այսօր ստեղծված վիճակը երկար տարիների աշխատանքի արդյունք է, մտավորականները գրեթե 15 տարի աշխատում են վերացնել տաբուն հայկական հարցից, որպեսզի հարցը քննարկվի և լուծումներ գտնվեն: Այս գիրքը, որ հիմա իմ ձեռքին է, կոչվում է «Ապրիլի 11-ի հուշարձան» ¥ապրիլի 24-ը հին տոմարով¤, տպագրվել է անցյալ տարի, Թուրքիայում և ներկայացնում է մեր 761 մտավորականների եռալեզու կենսագրությունը, որ զոհ գնացին ցեղասպանությանը: Հրատարակել է մի սքանչելի մարդ` Ռակըբ Զարաքօղլին, իսկ այս գիրքը «Բերկե» հրատարակչության հայերին նվիրված գրքերի ցուցակն է: 1976 թ. մարդը հայերին ու Հայկական հարցին վերաբերող այսքան գիրք է հրատարակել թուրքերեն: Այս ամբողջը կարդացող նոր սերունդ կա Թուրքիայում, որ ուզում է իմանալ իր պատմությունը, որ չի համարում, թե պիտի պաշտպանի երիտթուրքերին: Այդ սերունդը լուրջ աշխատանք է կատարում 1915-ի Ցեղասպանության ճանաչման համար: Թուրք, քուրդ, զազա մտավորականներ` շուրջ 1000 մարդ, պատրաստ են պատմական ճշմարտությունը բացահայտող աշխատանքներ կատարել և իրենց առաքելությունն են համարում Ցեղասպանության 100-ամյակի նշման հանձնաժողով ստեղծել Թուրքիայում:
-Նրանք այդքան գնահատում են հայերի՞ն:
-Նրանք գնահատում են իրենց զավակներին և չեն ուզում, որ իրենց զավակները կրեն ցեղասպանի արատը, և ասում են` դուք մեզ համար փրկօղակ եք, դուք պիտի օգնեք, որ մենք ազատվենք այդ խարանից: Եթե նրանք կարողանում են հարցին իրենց շահերի տեսանկյունից նայել, մենք ինչո՞ւ չպիտի կարողանանք: Մենք պատմության մեջ առաջին անգամ մեր «թշնամի» թուրքի մեջ պիտի դաշնակից տեսնենք և այդ հանգամանքը լավագույնս օգտագործենք: Մենք պիտի հասկանանք, որ «Թուրքը մնում է թուրք» մտայնությունը փոխվում է: Դժբախտաբար, մեր երկրում նման սերունդ չկա, ինչ-որ մարդիկ իրենց բդեշխի տեղ դրած` երկիրն ուտում են, բնակչությունը հեռանում է, մի քանի մարդու ձեռքում են բոլոր հարցերի լուծումները: 22 ամիս է մնացել մինչև Ցեղասպանության 100-ամյակը: Թուրքիայի Հանրապետություն կոչված վարչական տարածքը, որ ստեղծվել է հայերի, հույների հայրենազրկմամբ և ժողովուրդների ցեղասպանության հետևանքով, այդ պետության 50-60 տարվա տնտեսական կապիտալը հայերից և հույներից խլված տնտեսական կապիտալն է: Դա ասում են թուրք տնտեսագետները: Այժմ Թուրքիայի պետական ունեցվածքի 40 տոկոսը հայապատկան է, իսկ շրջանառու միջոցների 35 տոկոսից ավելին հայերին է պատկանում: Եթե միայն Թաքսիմ հրապարակի նյութական արժեքը վերադարձվի, բարոյականն ու պատմականը մի կողմ թողնենք, ՀՀ պետական բյուջեից 10 անգամ ավելի գումար է: Երկու հարց կա, որ Թուրքիան չի կարող շրջանցել` մոլորակի վրա ապրող հայության քաղաքացիության շնորհման հարցը և նրանց պատմական հայրենիք վերադարձի ապահովման հարցը: Մինչև 2015 թ. այս հարցերը շատ հստակ պիտի ձևակերպվեն:
-Նման նախադեպեր աշխարհում կա՞ն:
-Եվրամիությունը շատ հստակ Վրաստանի առաջ դրել է մեսխեթցի թուրքերի վերադարձի հարցը: Հարց` ի՞նչ կապ ունի Ստալինի արածը ներկա Վրաստանի հետ: Ի՞նչ կապ ունի Օսմանյան կայսրությունը ժամանակակից Թուրքիայի հետ: Ինչպես է Եվրոպան Վրաստանին պարտադրում Երկրորդ աշխարհամարտի ժամանակ աքսորված մեսխեթների վերադարձը իրենց պապենական հողեր, որ պետությունը հոգա բոլոր ծախսերը, տուն-տեղ ապահովի, աշխատանք, իսկ հայերը, որ 10000 տարուց ավելի ապրել են իրենց հողում, չպիտի վերադառնան: Սա նշանակում է, որ սփյուռքահայերը պետք է այնքան ակտիվանան, որ բարձրացնեն այս հարցերը բոլոր ատյաններում: Աշխարհի հետ մենք պիտի խոսենք իր խաղի կանոններով: Ինչքան պահանջատիրության մեր ձգտումները հստակ ձևակերպվում են, այնքան ավելանում է թուրքերի թիվը, որ պատրաստ են իրենց պատմության հետ առերեսվել: Մենք պիտի այդ մարդկանց հետ աշխատենք: Նրանք միայն Թուրքիայում չեն, ամեն տեղ են` գրող, հրապարակախոս, նկարիչ, բանաստեղծ, կինոռեժիսոր, դերասան, համալսարանական-ակադեմիական շրջանակներ: Մենք թողել ենք այս մարդկանց ու մանկապարտեզի խաղերի մեջ ենք. մենք ասում ենք` դուք մեզ սպանել եք, իրենք ասում են` չենք սպանել: Հայաստանը պետք է աջակցի այս աշխատանքների իրագործմանը, ոչ թե ինքը հանդես գա իբրև պահանջատեր:


Զրույցը վարեց
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3869

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ